Świadome oddychanie, joga i medytacja. Co mają ze sobą wspólnego?

Gdy po raz pierwszy zetknęłam się z technikami świadomego oddychania oraz jogą poczułam, że jest to doskonałe narzędzie do radzenia sobie z przewlekłymi problemami. Świadomy oddech jest jak fala, która zmywa z nas wszystkie stresy i napięcia. Pozwala także na budowanie samoświadomości, ponieważ bazuje na pogłębieniu kontaktu z samym sobą. Techniki świadomego oddychania mają bardzo długą i daleką tradycję, szczególnie nawiązują do buddyzmu, w którym kładzie się nacisk na tego typu pracę nad własnym wnętrzem. Co ma wspólnego joga ze świadomym oddychaniem? Gdy wykonujemy poszczególne asany, koncentrujemy się na przepływie energii i świadomym oddechu. Gdy nasze ciało przyjmuje określone pozycje, ułatwiamy energii, dostanie się tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.

Joga poprawia sprawność fizyczną, uelastycznia stawy, dotlenia nasze komórki i narządy. Dzięki niej stajemy się zdrowsi i spokojniejsi, ponieważ pracujemy nad sobą holistycznie. Dzięki jodze możemy się wyciszyć, a świadomie prowadząc oddech, uwalniamy się od rozmaitych dolegliwości. Praktykując jogę, zaczęłam stawać się bardziej świadoma swojego ciała i jego potrzeb. Zaczęłam go słuchać i lepiej rozumieć. Przestałam je odrzucać. Dzięki temu zaczęłam rozwiązywać wszystkie problemy w bardziej świadomy i konstruktywny sposób. Kiedy coś mnie boli, siadam i zaczynam oddychać. Kieruję oddech w bolące miejsce i pytam siebie: O czym chcesz mi powiedzieć? Czego potrzebujesz? Jak mogę Ci pomóc? Joga wspiera mnie w przełamywaniu blokad fizycznych, emocjonalnych i takich, które do tej pory tkwiły jedynie…w mojej głowie. Zrozumiałam, że bardzo wiele ograniczeń narzuciłam sobie sama, poprzez usilne wmawianie sobie, że tego nie mogę, a tamtego nie potrafię. Joga pokazała mi, że jestem silna i wytrzymała. Że mam możliwości i jestem w stanie przekroczyć siebie w sposób delikatny i łagodny, a jednocześnie rozwijając w sobie moc i świadomość tego, kim jestem.

Świadomy oddech w jodze sprowadza się do pogłębiania sprawności fizycznej, a jednocześnie oddechu, który staje się głębszy i uzdrawiający. Kiedy mało ćwiczymy, unikając ruchu, nasze ciało przestaje być gibkie i w efekcie stajemy się zmęczeni i niedotlenieni. Świadomy oddech to energia życiowa. To prana, która uzdrawia nas i zmienia naszą świadomość. Świadomy oddech jest połączony z naszą energetyką i systemem czakr. Praktykując jogę, wzmacniamy nasz system energetyczny i wyzbywamy się blokad, które były zamrożone w ciele. Im słabszy mamy kontakt ze sobą i im mniej rozumiemy ciało, tym trudniej jest nam budować świadomość siebie jako całości. Praktyka jogi to świadome nawiązanie kontaktu z własnym ciałem. Pogłębiając oddech pogłębiamy nasze możliwości oraz wytrzymałość. Jest nam dużo łatwiej określać cele, a potem je realizować. Jest nam dużo łatwiej akceptować to, co jest i zmieniać się w oparciu o
miłość wobec siebie.

Czym jest medytacja? Co medytacja ma wspólnego ze świadomym oddychaniem?

Medytacja zakłada pogłębianie uważności, a także bycie w tu i teraz. Medytacja ma bardzo wiele wspólnego ze świadomym oddychaniem, ponieważ oddech pozwala uspokoić myśli i emocje. Pozwala się wyciszyć i wejść w siebie, co jest prawdziwym sensem medytacji. Medytując, koncentrujemy się na uzdrawiającym oddechu i naszym wewnętrznym ja. Oddech jest źródłem życia i przenika się z naszą świadomością. Można powiedzieć, że to my jesteśmy oddechem, który nas zmienia i transformuje. Świadome oddychanie sprawia, że przejmujemy większą odpowiedzialność za siebie. Stajemy się silniejsi i bardziej rozumiemy siebie. Nasze oczekiwania, potrzeby i marzenia. Dzięki temu działamy z większą rozwagą, a efekty naszej pracy przynoszą wiele dobrego.

Medytacja nie jest związana z żadnym systemem religijnym. To poczucie wewnętrznego spokoju i przyjemności, kiedy odpoczywamy i skupiamy się na sobie. Medytacja może rozwiązać wiele naszych problemów, bo gdy schodzimy do poziomu serca, pozwalamy sobie na uzdrowienie. Medytujmy, jeżeli chcemy poczuć większą radość życia, medytujmy, jeżeli chcemy nawiązać lepszy kontakt z samym sobą. Medytujmy, jeżeli chcemy szybko poprawić swoje samopoczucie. Medytacja jest naturalnym stanem i jest drogą do siebie prawdziwego. Często nie mamy pojęcia jak się za to zabrać. Na każdym kroku słyszymy o nowych metodach, kursach i sposobach medytacji. Kiedy jest tego tak dużo, trudno dokonać właściwego wyboru.

Osobiście uważam, że nie ma żadnego magicznego sposobu, który mógłby uczyć medytacji. Aby móc medytować, powinniśmy rozwinąć w sobie cierpliwość, a także ciszę. To jest właśnie medytacja. Jest stanem, którego możemy doświadczać bez wysiłku w ciszy swojego serca. Nie możemy się do niczego zmuszać ani narzucać sobie praktyki wbrew dobremu samopoczuciu. Medytacja polega na tym, że jesteś sam ze sobą i koncentrujesz się na miłych i przyjemnych rzeczach, wzmacniasz pozytywne stany takie jak miłość, zadowolenie, poczucie bezpieczeństwa czy niewinność. Medytacja to spacer po lesie i to poczucie jedności, kiedy po prostu doświadczasz natury. Medytacja to bliskość i seks z twoim partnerem, kiedy w poczuciu miłości jesteście ze sobą. Medytacja to ten czas, w którym pracujesz i robisz coś dla innych. Medytacja to wszystkie czynności, w których jesteś na 100%. Mam tutaj na myśli stan uważnej świadomości, kiedy jesteś w pełni obecny w swoim życiu.

Wszystko w tym wszechświecie jest jednością, nie istniejesz w oddzieleniu. Jesteś częścią kosmosu i to właśnie świadomość tej jedności pozwoli ci w pełni uczestniczyć w życiu. W medytacji możesz koncentrować się na konkretnych, pozytywnych odczuciach wobec siebie i swojego ciała. Jest to kontemplacja pozytywnych cech urzeczywistnienia. Dzięki temu możesz o wiele szybciej pójść naprzód, ponieważ rozwijasz się na głębszych poziomach swojego istnienia. Cechy urzeczywistnienia to pozytywne uczucia, które możesz wyzwolić i wzmacniać podczas medytacji. Jest to przykładowo miłość, światłość, bezpieczeństwo, ufność, pewność, lekkość czy świadomość. Gdy koncentrujesz się na miłości do siebie, wypłukujesz wszystkie energie, które przeszkadzały w przepływie tego uczucia na przestrzeni lat. Tak samo jest z każdą inną cechą. Wzmacnianie jej, szczególnie na poziomie serca wywoła w tobie efekt oczyszczenia, a później ugruntowania w lepszym samopoczuciu i zmianach. Zalet medytacji jest bardzo wiele. Są to korzyści odczuwane zarówno na poziomie duchowym, emocjonalnym, jak i fizycznym. Medytacja przede wszystkim poprawia naszą pamięć i koncentrację, zmieniając strukturę mózgu. Jest wiele badań naukowych, które potwierdzają jej zbawienny wpływ na rozwój nowych komórek i uzdrawianie ciała. Medytacja wyraźnie zwiększa poziom IQ i pobudza kreatywność bez względu na wiek. Ponadto przyczynia się do wzmocnienia odporności i wyeliminowania niektórych chorób. Polecana jest osobom cierpiącym na depresję i stany niepokoju, ponieważ potrafi skutecznie poprawić samopoczucie. Medytując, obniżamy poziom stresu i uspokajamy układ hormonalny, a tym samym pomagamy sobie wyzdrowieć. Osoby, które często zagłębiają się w siebie, są bardziej empatyczne i współczujące, mają również mniejszą skłonność do uzależnień i chorób psychicznych. Badania potwierdzają , że regularna medytacja pomaga znosić ból i szybciej powrócić do zdrowia po trudnych chorobach i przeżyciach.

Istnieją dowody na to, że medytacja i relaks opóźniają procesy starzenia się i likwidują stany zapalne w organizmie. Dodatkowo regulują metabolizm i pomagają osobom, które poprzez wizualizację chcą efektywnie schudnąć. Tak naprawdę korzyści medytacji są bardzo indywidualne. W medytacji łączymy się z wyższą inteligencją, ze stwórcą w sobie. To właśnie wtedy możemy doświadczyć uzdrowienia lub znaleźć odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Ktoś kiedyś powiedział, że nie wszystkie odpowiedzi znajdziemy w Google, dlatego właśnie potrzebujemy medytacji.

Jak świadomie oddychać? Od czego zacząć?

Usiądź w wygodnym miejscu lub połóż się, jeżeli tak wolisz. Spróbuj rozluźnić całe ciało. Po kolei każdą jego część. Przeciągnij się i uwolnij napięcia z całego dnia. Gdy już poczujesz się lekko i dobrze skoncentruj uwagę na oddechu. Poczuj jak cały proces, zaczyna się od nosa. Jak powietrze powoli przechodzi dalej, przez Twoje gardło i trafia do płuc. Płuca zaczynają powoli się rozszerzać, nabierasz powietrza więcej i więcej. Następnie poczuj, jak Twoja przepona się poszerza, a całe centrum brzucha staje się pełniejsze. Następnie przekieruj uwagę na dół brzucha i poczuj, że również się poszerza. Tam też trafiło powietrze. Następnie delikatnie zacznij wypuszczać je ustami i poczuj jak kolejno, opada brzuch, potem rozluźnia się przepona a na końcu klatka piersiowa. Powtarzaj świadome oddechy powoli, na początek przez kilka minut, a potem dłużej w zależności od potrzeby. Poczuj jak podczas takiej praktyki, rozluźniasz całe ciało. Jak opuszczają Cię napięcia i stresy dnia codziennego. Możesz wizualizować sobie, że wszelkie trudności i wysiłki odpływają wraz z każdym wydechem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *